7th Αύγουστος 2022

ScienceLab.Gr

Science Communication

Γάλα: οφέλη, τάσεις και κατανάλωση

Ας δούμε 3 βασικά ερωτήματα για το γάλα: Το γάλα κάνει καλό; Ποιες τάσεις διαμορφώνουν τις προσδοκίες των καταναλωτών; Τι ισχύει στην Ελλάδα;

Οι τέσσερεις τάσεις που διαμορφώνουν τις προσδοκίες των καταναλωτών
Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής και οι νέες προσδοκίες των καταναλωτών διαμορφώνουν τέσσερις βασικές τάσεις που επηρεάζουν τις επιλογές τους:
1. Απόλαυση: κεράσματα που επιτρέπονται. Οι καταναλωτές απολαμβάνουν τρόφιμα και ποτά τα οποία εκτός από υγιεινά είναι και απολαυστικά.
2. Γάλα: προϊόντα ειδικά σχεδιασμένα για διαφορετικές ομάδες καταναλωτών. Γαλακτοκομικά προϊόντα με λίγα ή καθόλου λιπαρά, αλλά και προϊόντα χωρίς λακτόζη, ειδικά σχεδιασμένα για συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.
3. Καινοτόμα γαλακτοκομικά: προϊόντα που ανταποκρίνονται στο σύγχρονο τρόπο ζωής. Ειδικά προϊόντα που καλύπτουν τις ανάγκες δραστήριων καταναλωτών, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά (π.χ. πρωτεΐνες), τα οποία τους βοηθούν να υποκαταστήσουν το πρωινό ή το μεσημεριανό τους γεύμα.
4. Αγνό γάλα: η φυσική επιλογή. Το γάλα ανταποκρίνεται στην ανάγκη συγκεκριμένων καταναλωτών που “αποζητούν την απλότητα”. Οι καταναλωτές επιλέγουν το γάλα ως απλό και φυσικό προϊόν το οποίο είναι συμβατό και με τις περιβαλλοντικές τους ευαισθησίες, αλλά κάνουν κι ένα βήμα παραπάνω, απολαμβάνοντας λευκό γάλα με βιολογικά ή όχι γενετικώς τροποποιημένα συστατικά (organic or GMO-free).
Το γάλα κάνει καλό
Τα κυριότερα οφέλη στην υγεία μας από την κατανάλωση γάλακτος:
1. Το γάλα και ο έλεγχος του σωματικού βάρους. Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι επιστημονικές αποδείξεις ότι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα ενδέχεται να επιδρούν θετικά στον έλεγχο του σωματικού βάρους κάθε ηλικιακής ομάδας, ενώ η πρόσληψη γάλακτος συστήνεται σε ανθρώπους που θέλουν να χάσουν βάρος. Επιπλέον, το ασβέστιο και οι πρωτεΐνες του γάλακτος βοηθούν στη διατήρηση της μυϊκής και οστικής μάζας σε καλή κατάσταση. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιλέξει το γάλα ως το προϊόν που πρέπει να προσφέρεται στα σχολεία των κρατών μελών, στο πλαίσιο της καταπολέμησης της παιδικής παχυσαρκίας.
2. Το γάλα και η προστασία από καρδιοαγγειακές παθήσεις. Παρά τους σχετικούς μύθους, δεν υπάρχει αποδεδειγμένη συσχέτιση του γάλακτος με καρδιοπάθειες. Αντίθετα, υπάρχουν περιπτώσεις όπου το γάλα βοηθά στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιακών παθήσεων, ανεξαρτήτως της περιεκτικότητας σε λιπαρά.
3. Το γάλα και η αρτηριακή πίεση. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα με λίγα λιπαρά (περίπου τρεις μερίδες ημερησίως) αποτελούν χαρακτηριστικό της δίαιτας DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) η οποία στοχεύει στην πρόληψη και τη θεραπεία της υψηλής αρτηριακής πίεσης.
4. Το γάλα και η πρόληψη του διαβήτη τύπου 2. Μια σειρά μελέτες έχουν δείξει ότι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορούν να βοηθήσουν να μειωθεί ο κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Ακόμη δεν είναι σαφές ποια συστατικά ευθύνονται γι αυτό, αλλά το ασβέστιο, το μαγνήσιο, η γαλακτοπρωτεΐνη, τα βιοενεργά πεπτίδια, τα λιπαρά οξέα και η βιταμίνη k, καθώς και κάποιες αλληλεπιδράσεις ορισμένων από αυτά, θα μπορούσαν να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα.
Η κατανάλωση λευκού γάλακτος στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Euromonitor International, η κατανάλωση συσκευασμένου λευκού γάλακτος στην Ελλάδα υπολογίζεται στα 48.20 ml/άτομο, ποσότητα που θεωρείται χαμηλότερη από την προτεινόμενη ημερήσια πρόσληψη. Οι διατροφολόγοι συνιστούν την κατανάλωση 2-3 μερίδων γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων ημερησίως (τουλάχιστον 250 ml γάλακτος/ημέρα).

Παράλληλα, στην έκθεση Dairy Index αποκαλύπτεται το πώς μπορούν οι γαλακτοβιομηχανίες να αξιοποιήσουν τα νέα κανάλια επικοινωνίας προκειμένου να σχεδιάσουν επιτυχημένες στρατηγικές μάρκετινγκ, οι οποίες να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη διατροφική αξία του γάλακτος και παράλληλα να δημιουργούν το κατάλληλο συναισθηματικό δεσμό που βοηθά στην ενίσχυση της κατανάλωσης.

Πηγή: chemist.gr