18th Σεπτέμβριος 2020

ScienceLab.Gr

Science Communication

Πως ανακαλύφθηκε το μπλάνκο;

Είναι από τις ανακαλύψεις που πολύ συχνά προκύπτουν από την ανάγκη κάποιου να διορθώσει και να βελτιώσει τον τρόπο που λειτουργεί στη ζωή του – στη δουλειά του.

Μια γραμματέας, με το όνομα Μπέτι Γκράχαμ Νέσμιθ, ανακάλυψε τυχαία το γνωστό σε όλους μας πλέον λευκό διορθωτικό υγρό. Το μικρό της δακτυλογραφικό τέχνασμα διαδόθηκε και η Μπέτι μετέτρεψε την κουζίνα της σε εργαστήριο και έφτασε σε σημείο να πουλά πάνω από 65.000 φιαλίδια τη μέρα. Η Μπέτι Γκράχαμ Νέσμιθ κατάφερε να γίνει (τυχαία) μια από τις πιο διάσημες γυναίκες εφευρέτες του 20ου αιώνα.

Το πρόβλημα

Ένα και μόνο μικρό λαθάκι στην πληκτρολόγηση χρησιμοποιώντας ηλεκτρικές γραφομηχανές, σήμαινε ότι οι δακτυλογράφοι έπρεπε να πετάξουν το χαρτί και να ξαναρχίσουν όλο το έγγραφο από την αρχή. Η Μπέτι με μία απλή παρατήρηση έσωσε τους δακτυλογράφους από αυτή τη ταλαιπωρία και έτσι δημιούργησε ένα από τα πιο χρηστικά αντικείμενα του γραφείου για τον 20ο (και όχι μόνο) αιώνα: το διορθωτικό υγρό.

Η ιστορία της Μπέτι Γκράχαμ Νέσμιθ

Μέχρι το 1951, η Μπέτι δούλευε ως γραμματέας για τον πρόεδρο της “Texas Bank and Trust”. Εκείνη την περίοδο οι ηλεκτρικές γραφομηχανές γίνονταν όλο και πιο διάσημες, αλλά ήταν πιο γρήγορες και είχαν μεγάλη ευαισθησία στα πλήκτρα. Η αλλαγή αυτή στις γραφομηχανές ήταν σοκαριστική το πρώτο διάστημα για τις δακτυλογράφους. Η Γκράχαμ και οι συνάδελφοι της μέχρι να μάθουν το σωστό τρόπο χρήσης, έκαναν συχνά λάθη. Προγράμματα επεξεργασίας κειμένου δεν υπήρχαν και τα λάθη διορθώνονταν με γόμα. Στα επίσημα έγγραφα όμως το αισθητικό αποτέλεσμα δεν ήταν αποδεκτό. Η γραμματέας αποφάσισε να βρει μια λύση, με σκοπό να γλυτώσουν κόπο και χρόνο.

Την περίοδο των γιορτών, η Μπέτι δούλευε υπερωρίες για τη διακόσμηση της τράπεζας. Ξαφνικά, παρατήρησε τον διακοσμητή να μη διορθώνει τα λάθη του σβήνοντας τα, αλλά χρωματίζοντάς τα. Και κάπως έτσι προέκυψε η ιδέα: γιατί να μη κάνει το ίδιο και με τα λάθη στη γραφομηχανή; Έβαλε σε ένα μπουκαλάκι λευκό χρώμα και με ένα πινελάκι και διόρθωνε τα λάθη της. Μπορεί να μην ήταν τέλειο αισθητικά, αλλά αποδείχθηκε λειτουργικό. Το τέχνασμα ήταν τόσο αποτελεσματικό που το αφεντικό της αποδέχθηκε την παρέμβαση αν και οι φήμες λένε πως ούτε καν αντιλήφθηκε ότι τα λάθη έχουν χρωματιστεί.

Η γέννηση του “Mistake Out”

Στην αρχή η Μπέτι προσπάθησε να κρατήσει το κόλπο μυστικό, αλλά κάποια στιγμή οι συνάδελφοι της την κατάλαβαν. Όταν άρχισαν να της ζητούν να χρησιμοποιήσουν από το υγρό, ξεκίνησε να φτιάχνει μπουκαλάκια για αυτές με την ταμπλέλα “Mistake Out”. Το πρώτο διορθωτικό υγρό “Mistake Out” το πούλησε το 1956. Η επιχείρηση στήθηκε στο σπίτι της Μπέτι: το εργαστήριο στη κουζίνα της και το εμφιαλωτήριο στο γκαράζ της και έτσι δημιούργησε την εταιρία της. Μάλιστα, προσέλαβε ένα δάσκαλο χημείας για να τη βοηθήσει να βελτιώσει τη χημική φόρμουλα. Ο έφηβος γιος της, Μάικλ, ο οποίος έγινε αργότερα γνωστός ως μέλος ενός από τα πιο επιτυχημένα συγκροτήματα της δεκαετίας του 1960 “The Monkees”, μαζί με φίλους του, βοηθούσε τη μητέρα του να γεμίζει τα μπουκαλάκια στο γκαράζ. Μετονόμασε το προϊόν από “Mistake out” σε “Liquid Paper”. Για περισσότερο από 12 χρόνια διοικούσε την επιχείρηση από το σπίτι της, μέχρι να αποφασίσει τελικά να επενδύσει σε εργοστάσιο και κτίριο γραφείων.

Η απόλυση από την τράπεζα και η ίδρυση μιας πολυεθνικής εταιρείας

Ένα λάθος κόστισε στην Μπέτι την απόλυση από τη τράπεζα, αλλά της έδωσε τη δυνατότητα να αφοσιωθεί στην επιχείρησή της. Η Γκράχαμ είχε απορροφηθεί τόσο στην επιχείρηση, ώσπου πληκτρολόγησε κατά λάθος στο τέλος μιας επιστολής την επωνυμία “The Liquid Paper Company” αντί για την επωνυμία της τράπεζας.

Ωστόσο, το λάθος αυτό δεν της βγήκε σε κακό. Μέσα στα επόμενα 20 χρόνια μετέτρεψε τη μονοπρόσωπη επιχείρηση σε μια κερδοφόρα εταιρία που πουλούσε πάνω από 65.000 φιαλίδια κάθε μέρα. To 1975 το λευκό διορθωτικό υγρό πωλούταν σε 31 χώρες παγκοσμίως και προσέφερε στην εταιρία κέρδη 1,5 εκατομμύρια δολάρια. Από την περιουσία της, η Γκράχαμ έδωσε ένα μικρό μέρος για να ιδρύσει δύο οργανισμούς που βοηθούσαν γυναίκες που είχαν ανάγκη, “Τhe Gihon Foundation” και “Τhe Bette Clair McMurray Foundation». Το 1979 η εταιρία εξαγοράστηκε από τη Gilette για περίπου 50 εκατομμύρια δολάρια. Ένα χρόνο αργότερα η εφευρετική γραμματέας Μπέτι Γκράχαμ Νέσμιθ πέθανε, αλλά άφησε μια σημαντική κληρονομιά: Το μπλάνκο!

Πηγή: mixanitouxronou.gr